magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Agroinfo

1999/5. - november

Minőségjelek az élelmiszereken

H. Joannis szerint "Eladni annyi, mint legelőször is megkülönböztetni." A megkülönböztetésnek, a hazai élelmiszeriparban egyik bevett gyakorlata a különböző küldetésű jelzések, tanúsító jelek alkalmazása. A minőségjel általában termékekre, vagy termékcsoportokra vonatkozó jelölés, és mindenképpen a közösségi marketing eszköze. Jó példája a minőséget jelölő szimbólum annak, hogyan lehet márkanevektől, terméknevektől elkülönítve a figyelem középpontjába helyezni a minőséget, a megbízhatóságot.

Bár az ilyen jelölések főként a rendszerváltást követően kezdték meg küldetésüket, már jóval előbb a 70-es évek közepétől működik hazánkban a Kiváló Áruk Fóruma. Ismert az a cél, mely szerint az osztrák "A" jelzéshez hasonlóan kívánták e kis háromszöget alkalmazni. A gazdasági átalakulásig is több terméken volt fellelhető az embléma, és mindenképpen figyelemre méltó, hogy még ma is megtaláljuk e jelölést a hazai kereskedelemben, igaz egy kis változtatással, mely eredeti küldetését semmiben sem gátolja. Talán a bevezetett elnevezésnek és jelzésnek köszönhető a jelzés jelenléte. A Kiváló Áruk Fóruma háromszögét a Buszesz Óbudai Gyémánt ásványvíz, a Gyulai kenőmájas, a Gyulai kolbász, a Ham-Let puffasztott búza, a Jagdfeld Gofri lapok, a Milli tej (2 féle) és a Tchibo kávéján fedezhetjük fel.

A Hazai Termék, Hazai Munkahely Alapítvány (később azonos elnevezésű védegylet is megkezdte működését) 1993-ban kezdte meg tevékenységét, elvük szerint a magyar eredetre a munkahelymegőrzés gondolatával párosítva hívták fel a figyelmet. Jelzésüket elsősorban a Herbária termékein figyelhettük meg, ahol tudatosan alkalmazták a jelölést. Az Alapítvány jelzése jelentős népszerűséget az élelmiszeripar területén nem tudott elérni. Kormányprogramként kezdte meg, majd rövid működés után hagyta abba az ITDH koordinálásában működő Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék jelölés. A nehezen kimondható rövidítéssel keresztelt REKMAT, vagy más néven koronás jelzés megtalálható volt a Danone joghurtokon is, azonban mára csak az ELMA Hey-Ho-ján találkozhatunk a jelöléssel, míg korábban a REKMAT emblémát viselte a Mátra Cukor Rt. Béghin Say cukor is. 1995-ben kezdte meg munkáját a Vásárolj Magyarul Termékminősítő és Marketing Egyesület. A jelentős médiatámogatással bevezetett jelölésük mára csak a Fundy Kft. két csokoládéján található meg. Szintén ebben az évben kezdte meg munkáját az egyetlen nem budapesti székhellyel rendelkező pécsi Magyar Áruk Klubja Egyesület. A szerveződés nem rendelkezik önálló jelöléssel. Munkájuk eredménye az 1997-ben elindított Hajrá, Hazai! programkezdeményezés, mely nem a szoros értelmezésben vett termékekre összpontosul.

A MÁK a figyelmet a hazai termékekre, szolgáltatásokra és az azok fogyasztásában rejlő nemzetgazdasági értékekre kívánja felhívni a figyelmet. Tevékenységük elsősorban a tájékoztatásra, figyelemfelkeltésre összpontosul. Az FVM AMC 1998. őszétől koordinátora a Kiváló Magyar Élelmiszer jelzésnek, melyet mára az eddigi törekvések közül a legtöbb termék visel. A hazai megkülönböztető jelzések, szerveződések között megtalálható a Magyar Árukat Támogató Alap is, mely több éve eredményesen működik, azonban saját embléma, védjegy használatáról nincs ismeretünk. A kereskedelemben megtalálható termékek csomagolását figyelve érdekes színfolt, hogy néhány gyártó a hazai minőséget egyszerűen az eredet feltüntetésével jelzi. Ilyen termékek Tóta Márta Tutto és Barnella tésztái, melyeken a "magyar termék" felirat, a Cerbona Durillo termékén a "Made in Hungary" jelzés, vagy a SPAR termékeken megfigyelhető "magyar áru" felirat olvasható.

Vázlatos ismertetésünk alapján megállapíthatjuk, hogy igen sokszínű a hazai minőségjelzések alkalmazása az agrár és élelmiszeriparban. A jelölések legfőbb értéke, azok elfogadottsága és viselése. A termékek csomagolásán a jelzést csak abban az esetben érdemes feltüntetni, ha az eladhatóságát elősegíti. A jelzések tudatos alkalmazásával találkozhatunk a Buszesz Rt. Óbudai Gyémánt ásványvíz palackjának gallércímkéjén. E terméken egyszerre két jelölés is megfigyelhető, melyet tulajdonosa, mint "elismerő megkülönböztetést" alkalmaz.

A fogyasztók részéről a jelölések megismerése, és elfogadása még tart, népszerűségüket közös erőfeszítéssel kell kialakítanunk.

Weinreich László

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni