magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Észak-Magyarország 1997.08.06.

Ősszel akció: Hajrá, Hazai!
Magyar Áruk Klubja: a garanciát jelentő védjegy a cél

Pécs (ÉM - GSL) - Bár több hazai terméket, szolgáltatást, illetve ezek fogyasztását propagáló szervezet működik, eddig egyik sem volt képes megteremteni a magyar piac lefedéséhez szükséges fogyasztói bizalmat. A két legnagyobb nehézséget a kezdeményezések összefogása, és a hagyományos fogyasztói szokások jelentik. A Magyar Áruk Klubja (MÁK) főleg a médiák támogatásától várja a magyar gazdaságot segítő szemléletváltást.

Bár több mint százéves történelmi hagyományra tekint vissza a magyar termékek vásárlását ösztönző kezdeményezés, ma a legkevésbé sem nevezhető mozgalomnak. A MÁK 2 éve éppen e felismerés okán kezdett dolgozni. Az idén májusban pedig 1 éves piacvédelmi akciót indítottak "Hajrá, Hazai!" néven, hogy társadalmi összefogást teremtsenek a jó ügy érdekében.

Bár ma több hozzánk hasonló társadalmi szervezet, egyesület müködik hazánkban - hogy csak a Kiváló Áruk Fórumát, az ITD Hungary-t említsük -, ám eddig egyik sem volt még képes egy olyan akciót elindítani, mint amilyen például Ausztriában zajlott valamikor a `70-es években - kezdte Weinreich László, a MÁK elnöke. - Akkor az osztrák média egy hónap alatt ráállt, nem csak az aktuális szlogenre, hanem komoly munka indult, hogy meggyőzzék a vásárlókat: saját érdekük a hazai termékek vásárlása. Az akció nyomán létrejött egy egységes védjegy, amely tanúsítja, hogy a termék osztrák és jó minőségű.

Felmérések szerint nyugati szomszédaink hűségesek a piros-fehér-piros "A" betűhöz, és a vásárlásaik során - ésszerű határok között - előnyben részesítik a vele jelzett termékeket. Az alapvető érv, amely a belföldi áru mellett szól, hogy vásárlásával a hazai gazdaságot erősítik a fogyasztók, ez új munkahelyeket jelent, végsősoron pedig az életszínvonal emelkedését eredményezi. Magyarországon egy hasonló védjegy megteremtése még csak mint távlati cél jöhet szóba - tájékoztatott az elnök. Az egyik gond, hogy párhuzamosan haladnak az azonos célra törekvő kezdeményezések. Külön-külön még egy sem tudott akkora támogatottságot szerezni, hogy országos akcióvá, elismertté és ismertté is váljon. A másik nehézséget a megrögzött vásárlói szokások jelentik.

Sajnos hagyományosan lebecsüljük a hazait, pedig gyakran van olyan minőségű mint a külföldi, csak nem tudja a fogyasztó - magyarázta az elnök. A nyugati cégek agresszív marketing tevékenységével ugyanis képtelenek versenyezni a tőkeszegény hazai vállalkozások. Önmagukban - a vállalkozásokhoz hasonlóan - a hazai termékek fogyasztását népszerűsítő szervezetek, így a MÁK sem elég erős ahhoz, hogy konkrét termékeket reklámozzon, ezért indítjuk az olyan akciókat, mint a "Hajrá, Hazai!", amivel azt szeretnénk elérni, hogy a vásárlók keressék a magyar termékeket. Szeptemberig mintegy 3000-re bővül azon médiáknak a száma, amelyek vállalják a mozgalom támogatását - jósolta az elnök. Az 1-es csatornán önálló hirdetésük is lesz minden nap. De már most is számos műsor - például a Szerencsekerék vagy a Mindent vagy semmit- támogatja az akciót.

Eddig elsősorban a magyar termékek piacra juttatásában segítették az előállítóikat. Legtöbb eredményt a gyártók, forgalmazók felkutatásával értek el, ehhez a gazdasági kamaráktól is megkapnak minden segítséget. Weinreich László tapasztalatai szerint a vállalkozások szívesebben fordulnak egy hozzájuk hasonló civil kezdeményezéshez mint a kötelező tagsággal járó kamarához. Ezek azonban csak a kezdeti lépések. A végső cél a társadalmi összefogás megteremtése: egy mindenki által ismert, támogatott és valódi garanciát jelentő védjegy bevezetése.

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni