Piac '97 1997. október Piacvédelem: "Hajrá, Hazai!" Együtt sikerülni fog !, hirdeti a pécsi székhelyű Magyar Áruk Klubja Egyesület "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel indított piacvédelmi akciósorozata. Köztudott, hogy a hazai termékek minőségével, csomagolásával és főleg az árával kapcsolatosan erősen megosztott a véleménye a hazai vásárlóknak. De hogyan látja ezt a MÁK ? A hazai ipar termékeit támogató piacvédelem nem újkeletű. Már a reformkorban Kossuth igazgatása alatt Védegyletet alapítottak, ahol a tagok kötelezték magukat, hogy akkor sem vásárolnak a határon kívüli termékeket, ha azok ára kedvezőbb a hazaiaknál. Később a XIX. század végétől kezdve egymást követték azok a kezdeményezések, melyek felhívták a figyelmet a honi termékek vásárlásának fontosságára. Érdekesség az is, hogy egy a századelőről származó cipősdobozon például a "Magyar pénzért magyar árut végy!" felirat olvasható. Számolócédulákon szerepelt a "Magyar árut magyar kézből!" mondat, mely a hazai ipar termékeire hívta fel a figyelmet. A hazai gazdaság mai állapotában hiányzik egy átütő erejű, a termékek magyar eredetét hangsúlyozó program, amely aktív marketing-tevékenységével támogatja a hazai piacvédelem kialakítását. E törekvés szervezett keretek közti koordinálása érdekében jött létre a Magyar Áruk Klubja Egyesület (MÁK) . Az egyesület célja a hazai termékekkel kapcsolatosan kialakult előítéletek javítása, a piaci fogyasztás növelése érdekében a honi termékekkel kapcsolatos vásárlói kultúra kialakítása. A MÁK tagjai termelők, kereskedők és magánszemélyek, akik fontosnak tartják a gazdaság fejlődése érdekében a társadalmi összefogás megvalósulását. A vásárlói kultúra kialakítása érdekében kezdte meg "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel országos társadalmi célú kampányát a MÁK. Ennek lényege, hogy a gazdasági élet szereplői a saját lehetőségeikhez mérten segítsék a célkitűzések minél szélesebb körben történő ismertté tételét. Az első visszajelzések alapján a média képviselői kedvezően fogadják az ilyen jellegű törekvéseket. Ezt igazolja az a 60 különböző újság támogatása, akik felvállalták a közérdekű cél bemutatását. Legfontosabb feladat a média széleskörű megnyerése, valamint a kampány lehetséges támogatóinak, partnereinek összefogása a mielőbbi nyilvános megjelenése érdekében. A Magyar Áruk Klubja (MÁK) meggyőződése, hogy közösen tehetünk a hazai gazdaság fejlődése érdekében. Az akciósorozat lényege, hogy a gazdasági élet valamennyi szereplőjének bevonásával, egy egységes, összehangolt "reklámtevékenységet" fejtsünk ki a honi ipar presztízsének visszaállítására. A magyar termékek minősége felveszi a versenyt a hasonló külföldi termékekével, azonban csomagolásuk, áruk és főleg reklámozási hátterük, nem tud lépést tartani. Ebből kiindulva, elsősorban fontos a fogyasztót tájékoztatni arról, milyen lehetőségek rejlenek a hazai áruk vásárlásában. Ha az ezek iránti kereslet fellendül, juthat elég pénz a csomagolás, sőt az ár befolyásolására is. A hazai termékek reklámozásával kapcsolatosan a "Hajrá, Hazai!" kampány lényege éppen abban rejlik, hogy egy egységes arculattal helyezi előtérbe a belső piac fontosságát. A kampányon keresztül - a termelők és kereskedők bevonásával - a fogyasztó napi bevásárlásai alkalmával is találkozhat azokkal a kampányelemekkel, amelyek felhívják figyelmüket a vásárlási kultúra fontosságára.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|