Délmagyarország 1997.10.15. Hazai Két éve alakult meg a Magyar Áruk Klubja Egyesület, amely "közreműködik a magyar termelők érdekvédelmének biztosításában." A hazai piac védelme nem új keletű. Már az 1840-es években a reformországgyűlések ellenzéki politikusai a hazai ipar fejlesztésének érdekében több nagybirtokost, céhlegényt, parasztot, polgárt és munkást állítottak maguk mellé. Kossuth Lajos igazgatása alatt 1844-ben megalakították a Védegyletet, amely tagjai kötelezték magukat arra, hogy nem vásárolnak importcikkeket külföldről, ha azt itthon is gyártják. E fogadalmukat akkor is megtartották, ha a külföldi termék olcsóbb volt, mint a hazai. A XIX. század végétől aztán új lendületet vett ismét a hazai termékek vásárlására buzdító feliratok propagálása, a termékek gyártóhelyének feltüntetése, a magyar áruk minősítése. Az 1930-as évektől virágzott a Hangya Szövetkezet. Az 1960-as évek közepén minisztériumi támogatással jött létre a Kiváló Áruk Fóruma, amely a hazai termékek minőségét hivatott jelezni a csomagoláson. Az utóbbi hónapokban már a nemzeti színekbe öltöztetett háromszög jelöli a kiváló magyar termékeket. A hazai termékekre vonatkozó egységes jelölés azonban mind a mai napig nem jött létre. Hiányzik egy átütő erejű, a termékek magyar eredetét hangsúlyozó program, amely aktív marketingtevékenységgel segíti az egyes törekvések megvalósítását. E törekvés szervezett keretek közötti koordinálása érdekében jött létre 1995. augusztus elsején a Magyar Áruk Klubja Egyesület. Országos szintű elterjedése céljából reklámkampányt tervez, lebonyolítja, finanszírozza az eredetjelölő jelzés bevezetését. A kampány elnevezése: Hajrá, Hazai! K.I.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|