Élelmiszer 1998.02. A Cora is a támogatók között "Hajrá, Hazai!" - jelmondattal indított akciósorozatot 1997 májusában a pécsi székhelyű Magyar Áruk Klubja Egyesület. A cél a hazai piacvédelem kialakítása, a magyar termékek keresletének, presztízsének javítása, a vásárlási kultúra megváltoztatása. Az elmúlt fél év alatt sok támogatót sikerült megnyerniük az ügynek.
Több nagyobb hazai vállalkozás is egyetért a célkitűzésekkel, így például
a MOL Rt., a Hajdútej Rt., a Mecsekfüszért Rt. erkölcsi és anyagi támogatással
segítik az egyesületet. Legutóbb a Cora áruházlánc is csatlakozott az
akcióhoz. A civil szerveződésű egyesületet néhány magánszemély alapította.
Hitük szerint, ha a hazai vásárló a magyar termékeket részesíti előnyben,
az kihat minőségük javulására, előmozdítja a munkahelyteremtést és végső
soron az egész magyar gazdaság fejlődésére jótékonyan hat. Az ország imázsát
is kedvezően tünteti fel. Így, ha a fogyasztó magyar terméket vásárol,
a saját érdekeit és a társadalom hasznát is szolgálja. Természetesen ahhoz, hogy munkájuk eredménnyel járjon, előbb mindenkiben tudatosítani kell, melyik áru tekinthető magyarnak. 1995. november 7-8-án a nemzeti termék, nemzeti szolgáltatás konferencián olyan követelményrendszert dolgoztak ki a magyar termékekre és szolgáltatásokra, amely a nemzetközi előírásokkal is összhangban van. Eszerint minden olyan termék hazai, amelyet teljes egészében Magyarországon termeltek ki, termesztettek, tenyésztettek vagy állítottak elő, illetve azok a termékek, amelyek előállításához felhasznált importanyagok, termékek vagy szolgáltatások aránya nem képvisel nagyobb értéket a gyártelepi ár 49 százalékánál. A hazai piacvédelem gyökerei a reformkorba nyúlnak vissza. Kossuth és
Széchenyi vezetésével indult mozgalom a hazai ipar fellendítésére. A XIX.
században ismét felerősödtek a hazai termékek vásárlására buzdító törekvések.
Fontosnak tartották a termékek gyártóhelyének feltüntetését, a magyar
áruk minősítését. Az eredet jelölését napjainkban is sokan szorgalmazzák,
a hazai termékekre vonatkozó egységes jelölés a mai napig nem született.
Hiányzik tehát egy átütő erejű, a termékek magyar eredetét hangsúlyozó
program, amely aktív marketingtevékenységgel segíti az egyes törekvések
megvalósítását. E törekvések szervezett keretek közötti koordinálása érdekében
jött létre a "Hajrá, Hazai!" elnevezésű piacvédelmi akciósorozat,
amelyet a Magyar Áruk Klubja Egyesület felügyel.
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|