Fejér Megyei Hírlap 1997.12.22. A magyaroknak MÁK-juk van A Magyar Áruk Klubját (MÁK) 1995-ben magánszemélyek hívták életre, azzal a céllal, hogy a honi vásárlók fogyasztási kultúráját befolyásolva a magyar ipar védelmére keljenek. Az egyesület ez év májusában Hajrá, Hazai! jelmondattal piacvédelmi kampányt indított, melyhez időközben számos gyártó és kereskedelmi társulás, illetve médiavállalkozás csatlakozott. Az akciósorozat keretében elsődlegesen a vásárlók - a szakzsargonban preferenciaskálának nevezett - fogyasztási indítékait kívánják átszerkeszteni. Értve ezalatt a termékek származásának kihangsúlyozását, annak előtérbe helyezését az egyéb minőségekkel szemben. Az összevetés alapját tehát a termékek és szolgáltatások nemzetisége képezi, vagyis azok magyarság foka, melynek megállapításához a MÁK százalékokba foglalt szempontokat dolgozott ki. Magyar áruknak azokat a javakat tekintik, amelyek előállításához 49 százaléknál kisebb importból származó anyaghányadot hasznosítottak. Amíg magyar szolgáltatónak az mondhatja magát, aki minimum 90 százalékban magyar állampolgárokat foglalkoztat. Ezzel szemben a MÁK 152000 országunkbeli vállalkozást vizsgáló felméréséből az derült ki, hogy a cégek egyharmada formál igényt a magyar jelzőre. Azaz közülük 2112 vállalkozás elnevezésében szerepel a "magyar", 1557-ében a "hun, hungaro, hungari/y", 13-éban a "hazai", és 295-ében a "pannónia" szavak. S mivel magyarságot tanúsító védjegy még nincsen, a MÁK céljaként tűzte ki ennek kidolgozását és általános elfogadtatását. Hogy, mint kiadványukból előtűnik: a kisszövetkezeteket létrehozó "hangyás" elvet ismét a közgondolkodás részévé tegyék. Ivanits
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|