Magyar Népakarat 1999. február Érdekek és ellenérdekek a hazai országimázs építésében A Magyar Áruk Klubja Egyesület által kezdeményezett "Hajrá, Hazai!" program az 1999-es évben is folytatja eredeti célkituzéseinek megvalósítását. Ennek érdekében kiáll egy egységes országimás program megvalósulása mellett. A program előzménye az a két éves előkészítő munka, melynek kapcsán 1998. június 30-án Országimás Vitafórum került megrendezésre, melyen több hazai kamara, szakmai és érdekvédelmi szervezet is részt vett, és programnyilatkozatban fogalmazta meg "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel a kezdeményezés továbbvitelének szükségességét. A program a hazai termékeken túl képviseli a szolgáltatásokban, a kulturális értékekben, illetve művészi alkotásokban, valamint minden egyéb területen - például a turizmusban - megnyilvánuló, hazánk kedvezőbb megítélését szolgáló imázsteremtő értékeket. Az idei évi program fő feladata továbbra is a fogyasztói magatartás, a vásárlói "tudat" formálása. Ennek befolyásolása a tágabb értelemben vett fogyasztói kultúra megváltoztatását eredményezheti. A szerveződés szükségességét egy folyamatosan erősödő és az EU tagságra készülődő gazdaság illetve társadalom teszi indokolttá. A Magyar Áruk Klubja Egyesület a "Hajrá, Hazai!" program elindításának kezdő eseménye egy 1997-ben az FM Agrárrendtartási Hivatala által kiírt pályázat volt. E kiírás alapján olyan hazai agrármarketing programok támogatására lehetett pályázni, melyek az agrár- és élelmiszeripari termékek versenyképességét javítja. E pályázaton vett részt a MÁK programjával, ahol részletesen ismertette a marketingprogram részfeladatait, - tekintettel a nemzetgazdasági érdekekre - támogatási kérelmének kedvezo elbírálását remélve. A pályázati anyag akkor elutasításra került, azonban 1998. szeptemberében "Kiváló Magyar Élelmiszer" elnevezéssel új program indult az FVM támogatásával, mely részleteiben több helyen megegyezik a korábbi pályázat tartalmával. A MÁK 1998. október 8-án kérte a tárcától az érintett témára vonatkozó vizsgálatát, azonban az három hónap elteltével sem vezetett eredményre. Idézve az FVM levelét, álláspontjuk szerint a program "más szellemi termékét jogosulatlanul nem használta fel, plágium nem forog fenn." Weinreich László egyesületi elnök szerint: "A hazai termékek népszerusítésére szervezodo közösségi marketingprogram szükségessége vitathatatlan. Azonban el kell gondolkodnunk a programhoz fuzodo etikai és szakmai elvárásokban rejlo felelosségrol. Hiszen egy ilyen "egységes akció" magában rejti a társadalom iránti felelosség súlyát is. E bizalommal és egyben lehetoséggel élni kell! Az országimázs alakítása mindenképpen társadalmi és nem lobbyérdek kell hogy legyen!" A Magyar Áruk Klubja kidolgozza a két program közötti hasonlóság, illetve egyezőség részleteit, és mindenképpen tisztázandónak tartja az azonosságok okainak kiderítését. További információ, háttéranyag kérhető: 72/257-300
Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
|