magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Népszava 1998.02.16.

Biztatóak a hazai piacvédelem eddigi eredményei

Kiss Aranka írása a NÉPSZAVÁNAK

A magyar vásárlók 100 termék közül 82 százalékban választanak magyarországi eredetűt. Ez az európai uniós normák szerint 80-85 százalékban elfogadott. Weinreich László, a Magyar Áruk Klubja (MÁK) elnöke lapunknak elmondta, Ausztriában az EU-csatlakozás előtt, 1994 őszén 84 százalékos volt a hazai termékek - darabszám szerinti - választási aránya. A csatlakozást követően ez az arány mintegy 50 százalékra csökkent.

A szervezet elnöke szerint az ausztriai példa Magyarország számára elgondolkoztató, mivel csatlakozási törekvéseit figyelembe véve elképzelni is rossz, milyen következményekkel járhat a piacvédelem megszilárdulásának hiánya. Ausztriában idén már ismét 80 százalékos a "hazai" vásárlási aránya, ami az erősödő piac védelemnek köszönhető.
Magyarországon a hazai piacvédelme nem újkeletű. A reformországgyűlések ellenzéki politikusai a magyarországi ipar fejlesztésének érdekében Kossuth Lajos vezetése alatt az 1840-es években megalakították a Védegyletet. A két világháború között a Hangya Szövetkezet működött, érdekes kezdeményezés volt a magyar termelés összehangolására. Termékeiket, illetve a hazai gyártású árucikkeket "Hangya" jelzéssel hozták forgalomba.

Magyar terméknek az tekinthető, amelyet teljes egészében Magyarországon termeltek és az előállításához felhasznált importanyagok és szolgáltatások ára nem haladja meg a termelői ár 49 százalékát. Jelenleg Magyarországon a vásárlók a Kiváló Áruk Fóruma (KÁF), a Hazai termék, Hazai Munkahely H+H mozgalom, a Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék (Rekmat) jelöléseivel találkozhatnak a termékeken. A Magyar Áruk Klubjának felmérése szerint a kereskedelemben kapható termékek többségén szerepel származásukra utaló jelzés.

A MÁK felmérése alapján elmondható, hogy a vásárló a termékek 53 százalékánál a feliratozás, 18 százalékánál a csomagolás 7 százalékánál az árucikk ára alapján tudja megállapítani, hogy magyar vagy import termékről van szó. A lakosság 36 százaléka magyar terméket vásárol, 44 százaléka külföldit.

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni