magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Szabad Föld 1998.01.13.

MÁK-os biztatás: Hajrá, hazai!

Ma, amikor a külföldi termékek elárasztják a boltokat és akarva-akaratlanul azokra esik a választásunk, nem is gondolunk arra, hogy ezzel a tettünkkel a hazai termelőket hozzuk hátrányba. Ez a szemlélet ma még hiányzik belőlünk vásárlásaink során, pedig tudjuk, hogy nem minden arany, ami fénylik. Tehát a külföldi áru nem feltétlenün jár együtt kiváló minőséggel, és többször megbizonyosodhattunk már a hazai termékek versenyképességéről. Erre sajnos minket, vásárlókat rendszeresen figyelmeztetni kell, és ráadásul a saját érdekünkben.

Ezt teszi a MÁK, a Magyar Áruk Klubja Egyesület, amely Pécsen alakult két évvel ezelőtt. A civil szervezetet néhány magánszemély hívta életre abból az egyszerű fölismerésből, hogy ha a hazai fogyasztó a magyar termékeket részesíti előnyben, az kihat azok minőségének, küllemének javulására. Sőt hosszú távon a magyar gazdaság fejlődéséhez, munkahelyek teremtéséhez is vezet - ezt már Weinreich László egyesületi elnök fűzi hozzá. Meg azt is, hogy ezáltal kedvező kép alakulhat ki a magyar termékekről a külföldi piacokon, és javul az ország megítélése, azaz jobb lesz a hírnevünk. De mindez csak széles körű társadalmi összefogással valósítható meg. A nemes cél elérése reményében az egyesület tavaly májusban Hajrá, hazai! elnevezéssel piacvédelmi akciósorozatot indított, hogy összefogja a magyar termelőket, kereskedőket, szolgáltatókat a honi ipar védelmére, és tájékoztassa a fogyasztókat vásárlásaik következményeiről. Ezt az "akciózást" addig kell csinálni, amíg ki nem alakul a vásárlókban és a gazdaság szereplőiben egy ösztönös összefogás, azaz egy önvédelmi reflex.

Erre azért van nagy szükség, mert a legutóbbi felmérés szerint a vásárlók nagyobb hányada még a külföldi árut részesíti előnyben. A MÁK fényt derített arra is, hogy 152 ezer hazai vállalkozásból csak 2112 elnevezésében szerepel a "magyar" szó, 1557 nevében lehet fellelni azt, hogy "Hun, Hungaro, Hungary", továbbá 13 vállalkozásnál olvasható a cégtáblán a "hazai" szó.

Ezek után felmerül bennünk a kérdés: mi tekinthető magyar trméknek? Az, amelyiket teljes egészében hazánkban állítanak elő, és benne a felhasznált import anyagok értéke nem haladja meg a 49 százalékot. Magyar gyártó az a társaság, vállalkozás, amelyet magyarországi cégbíróság jegyzett be, s telephelye is itt található. A származást néhány gyártó fontosnak tartja feltüntetni termékén, sőt van olyan is, aki megköszöni a vásárlónak, hogy hazai terméket választott. A hazai piac védelme nem új keletű, már az 1840-es évek reformpolitikusai is elindítttak egy mozgalmat a honi ipar fellendítése érdekében. Kossuth Lajos igazgatása alatt 1844-ben megalakították a Védegyletet, amelynek tagjai kötelezték magukat arra, hogy nem vásárolnak külföldi cikkeket, ha azt itthon is gyártják. E fogadalmukat akkor is megtartották, ha a külföldi termék olcsóbb volt, mint a hazai. A XIX. század végén ismét lendületet vett a honi piac védelme, a csomagolásokon ilyen feliratok voltak: "Magyar pénzért magyar árut vegyél!" vagy "Magyar munkás készítménye, magyar haza reménysége".

Napjainkban pedig a téma ismét időszerü, ugyanis a hazai termékekre vonatkozó egységes jelölés, védjegy mind a mai napig nem született meg.

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni