magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Új Szentendrei Hírlap 1997.12.20.

"Elgondolkozva eszem a reggelimhez a Milli vaníliás krémtúrót, és közben azon gondolkodom, hogy hát igen, külföldön tudnak krémtúrót és joghurtot csinálni. Kiváló minőség, ízléses csomagolás és rajta a felirat: Hajdúböszörményi Sajtüzem. Ja, ez magyar termék? Akkor nem is olyan finom..."

Garai Ágnes (Observer Híradó)

MAGYAR ÁRUK KLUBJA (MÁK)

Az egyesület filozófiája:
A Magyar Áruk Klubja Egyesületet néhány magánszemély alapította abból az egyszerű felismerésből, hogy ha a hazai fogyasztó a magyar termékek vásárlását részesíti előnyben, az kihat azok minőségének és küllemének javulására, sőt hosszú távon a magyar gazdaság fejlődéséhez, munkahely teremtéshez is vezet. Ezáltal egy kedvező kép alakulhat ki a magyar termékekről a külföldi piacokon, és az ország imázsa is jelentősen erősödik.

Legfontosabb feladat a társadalmi összefogás megvalósítása. Előzetes felméréseink (adatgyűjtés, megkérdezéses vizsgálatok) után egyesületünk ez év májusában "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel piacvédelmi akciósorozatot indított, melyet a Magyar Áruk Klubja Egyesület koordinál. A mozgalom célja, hogy a magyar termelőket, kereskedőket és szolgáltatókat összefogva egységes kampányt szervez a honi ipar védelmére, és a fogyasztókat rendszeresen tájékoztatja arról, milyen lehetőségek rejlenek a hazai termékek vásárlásában. Egy ösztönös összefogást, önvédelmi reflexet kell kialakítani a gazdaság szereplőiben, és természetesen a vásárlókban is.

Mint civil szerveződés fontos számunkra, hogy minél nagyobb nyilvánosságot kapjunk a médiában. Elsősorban az írott és elektronikus sajtóra van szükségünk a kampány sikeres megvalósításához. Az Önök segítségével egyre szélesebb fogyasztói kör értesülhet a Hajrá, Hazai! akcióról. Azt kell közösen elérnünk, hogy országosan "köz"-tudatba kerüljön a hazai piacvédelem fontossága. A gazdaság szereplőit, és főként a végső felhasználókat, vagyis a hétköznapok vásárlóit kell tájékoztatni, meggyőzni arról, hogy érdemes magyar termékeket vásárolni. Magyar termék vásárlásával a fogyasztó végső soron önmagán segít.

Érezzék az emberek - a fogyasztók, a termelők, a kereskedők - hogy egy olyan akcióról van szó, amelyből mindenki kiveheti a részét, és ez mind a maga, mind a társadalom hasznára válhat.

Már Széchenyiék is...
A hazai piac védelme nem újkeletű. Már az 1840-es évek reformpolitikusai, Kossuth és Széchenyi vezetésével elindítottak egy mozgalmat a honi ipar fejlesztésének, fellendítésének érdekében. Kossuth Lajos igazgatása alatt 1844-ben megalakították a Védegyletet, amelynek tagjai kötelezték magukat arra, hogy nem vásárolnak importcikkeket külföldről, ha azt itthon is gyártják. E fogadalmukat akkor is megtartották, ha a külföldi termék olcsóbb volt, mint a hazai.

Konkrét program híján a kezdeti lelkesedés hamar alábbhagyott, és a kezdeményezés 1-2 éven belül megszűnt A következő évtizedekben is felfedezhetők apró csírái e törekvésnek, ám szervezett formát nem öltött.

A XIX. század végétől ismét új lendületet vett a hazai termékek vásárlására buzdító törekvések propagálása, a termékek gyártóhelyének feltüntetése, a magyar áruk minősítése, a hazai piac védelme. A Hungária márkanévvel jelzett cipődobozra ezt a feliratot nyomtatták:

- "Magyar pénzért, magyar árut végy"
- "Magyar munkás készítménye, Magyar haza reménysége"

A mai számla (nyugta) elődjén, a számolócédulákon is próbálták a magyar öntudatot terjeszteni. Egy 1928-as számolócédulán ez olvasható:

- "Magyar tervet magyar észből, Magyar árut magyar kézből!"
- "Pártoljuk a magyar ipart ! Pártoljuk a mezőgazdaságot!"

Az 1930-as évektől virágzott a Hangya Szövetkezet. A kezdeményezés célja az volt, hogy a termelés összehangolására a saját, illetve a mással gyártatott termékeiket "HANGYA" jelzéssel hozták forgalomba. Néhány felirat a csomagolásokról:

- "Hangya légyfogó tökéletes!"
- "A Hangya-Keserű: orvosság!"
- "Hangya irka közkedvelt!"

Ez a "hangyás" gondolat lett talán az alapja a szövetkezeti boltok hálózatának, később a népboltoknak.

Tisztelt Főszerkesztő Úr/Asszony!
Tisztelt Szerkesztőség!

A Magyar Áruk Klubja Egyesület 1995. augusztus 1-jén alakult azzal a céllal, hogy létrehozzon egy átütő erejű, a termékek magyar eredetét hangsúlyozó programot. Egyesületünk ez év májusában "Hajrá, Hazai!" elnevezéssel piacvédelmi akciósorozatot indított, a magyar áruk keresletének, presztízsének, versenyképességének javítása érdekében. Úgy érezzük, hogy a hazai vállalkozások, és a honi gazdaság helyzetén csak egy egységes, összefogásra építő programmal tudunk változtatni.

Kampányunk sikeres lebonyolítása érdekében szükségünk van az országos nyilvánosságra. A média segítségével információt szerezhetnek a gazdaság szereplői, a fogyasztók a "Hajrá, Hazai!" kampányról, egyúttal megismerkedhetnek törekvéseinkkel, és az akcióban rejlő lehetőségekkel. Szeretnénk elérni, hogy a sajtó rendszeresen foglalkozzon társadalmi célú kampányunkkal, hiszen ezzel elősegíti annak eredményes működését.

Érdeklődésük esetén egyesületünk folyamatos tájékoztatást biztosít az Önök részére. Szívesen küldünk rendszeresen híranyagot, sajtóközleményt akciónk fejleményeiről, alakulásáról. Amennyiben úgy gondolja, hogy az általunk felkínált információk hír értékűek, kérjük biztosítson számunkra megjelenési lehetőséget. Bármilyen együttműködést, bármekkora felajánlott médiatámogatást - "MÁK-szemnyi" segítséget is - szívesen fogadunk.

(Megadjuk. a szerk.)

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni