magunkról sajtó hírek partnereink kapcsolat keresés vendégkönyv menü

 

 

Sajtó - Írások rólunk, sajtóközlemények | Írások rólunk

Zalai Hírlap 1997.12.18.

MÁK(szemnyi) plusz

A jazznyelv szelídített változatában a mák szerencsét, mázlit jelent. E tekintetben eleve szerencsésnek mondható egy fiatal, mostanság izmosodó kezdeményezés, a Magyar Áruk Klubja egyesület - rövidítve MÁK . A magyar termék istápolójaként fogalmi meghatározást is ad, felsorolva azokat a kritériumokat, amelyek alapján az áru ide sorolható.

Tehát magyar termék az, amit teljes egészében Magyarországon termeltek ki, termesztettek, tenyésztettek vagy állítottak elő, illetve amelyben az import anyagok-szolgáltatások aránya nem haladja meg a gyártelepi ár 49 százalékát. A kezdeményezés alapja az a felismerés, hogy ha a hazai fogyasztó a magyar termékek vásárlását részesíti előnyben, az kihat a termék minőségének és küllemének javulására, hosszú távon és végső soron a magyar gazdaság fejlődéséhez, munkahelyteremtéshez vezet, továbbá kedvező kép alakulhat ki a magyar termékekről a külföldi piacokon, miáltal az ország imázsa is javul. Éppen ezért az egyesület fő céljai: A magyar árukkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban kialakult érték(elő)ítélet javítása; a magyar termékek vásárlására vonatkozó vásárlási kultúra kialakítása és ápolása ; a magyar termékek versenyképességének javítása a bel- és külpiacokon egyaránt; a magyar áruk presztízsének visszaállítása. Utóbbival kapcsolatban találó sajtóidézettel szolgál a MÁK egyik bemutatkozó kiadványa: "Elgondolkodva eszem a reggelimhez a Milli vaníliás krémtúrót, és közben azon gondolkodom, hogy hát igen, külföldön tudnak krémtúrót és joghurtot csinálni. Kiváló minőség, ízléses csomagolás, és rajta a felirat, Hajdúböszörményi Sajtüzem. Ja ez magyar termék ? Akkor nem is olyan finom ..."

Hát igen egy kis sznobságért nem kell a szomszédba mennünk, ráadásul önostorozó kedvünkben, s nem utolsósorban felülve az immár multinacionális reklámhadjáratoknak, hajlamosak vagyunk lebecsülni a saját produktumot. Ami persze nem egészen újkeletű hajlam, amit jól mutat, hogy Kossuth és Széchenyi 1844-ben Védegylet alakítását tartotta szükségesnek, melynek tagjai hazai termékek vásárlására kötelezték magukat. Az importcikkel szemben még akkor is a magyar árut részesítették előnyben, ha a külföldi olcsóbb volt... A honfiúi érzelmekre igyekeztek hatni olyan feliratok, mint amilyet például a Hungária márkanevű cipődoboz viselt: "Magyar munkás készítménye, Magyar haza reménysége", vagy már jóval később egy 1928-as számolócédula intelme: "Magyar tervet magyar észből, Magyar árut magyar kézből!"

A kezdeményezés balsikerű végéről már kevesebb szó esik a történelemben, pedig hát az az igazság, hogy a kezdeti lelkesedés hamarosan megszűnt, a Védegylet "elolvadt". A MÁK nem szívesen tévedne be ugyanebbe a zsákutcába, éppen ezért konkrét szolgáltatásokat igyekszik végezni, így termelői és fogyasztói tanácsadást, árubemutatók, konferenciák, vásárok lebonyolítását, adatbázisuk (közel 150 ezer üzleti cím) hasznosítását. Az ár persze nagy úr, s szükségben aligha tekinthető valamiféle hazafisági próbának a vásárlás. Egyébként viszont sok tekintetben elgondolkodtatók a MÁK érvei, s mozgalmuk jelmondata - Hajrá, Hazai! - igazán jól is hangzik....

K. F.

 

vissza   lap tetejére

 

Hajrá, Hazai! Országimázs Mozgalom
Magunkról | Hírek | Sajtó | Partnereink | Kapcsolat | Vendégkönyv | E-mail
A honlap megtekintéséhez 800x600-as felbontás, 16 bites színmélység
valamint a Netscape Navigator vagy az Internet Explorer 4-es változata szükséges.
© Netmester Produkció 2000- Infocsoport | Alufelni